חטיבה צעירה

חטיבה צעירה

מהי חטיבה צעירה?

חטיבה צעירה היא מסגרת חינוכית-לימודית, הכוללת בתוכה כיתות גן-חובה וכיתות א' ולעיתים גם כיתות ב', השוכנות יחד ומתפקדות כיחידה חינוכית בתוך מסגרת בית-הספר היסודי.

מחקרים פסיכולוגיים קובעים כי השלב הגילאי 5-7 הוא ייחודי מבחינת התפתחות הילד לקראת בשלות ללמידה בארבעה תחומים מרכזיים: מוטורי, רגשי, חברתי, קוגניטיבי.

כאשר הילד לומד במסגרת גנית ממלכתית, הוא מסיים לימודיו בגן חובה בגיל 6 שנים ממש באמצעו של השלב ההתפתחותי ועובר מעבר חד לבית-הספר, שהוא שונה באופיו- תובעני והישגי בדרישותיו לעומת הגן.

החטיבה הצעירה באה לענות על נתונים אלה  והיא מציעה מסגרת שתהיה דומה באופייה לגן מבחינת תנאי החיים, ארגון  הסביבה, הזמן ותאפשר את למידתן של מיומנויות – יסוד הנדרשות מהילדים, באופן מודרג, לכל ילד ע"פ בשלותו ומוכנותו.  הילד נכנס לכיתת-גן במסגרת החטיבה ושוהה באותה מסגרת פיסית, חברתית ולימודית לפחות  שנתיים עד סיום כתה א'.  המסגרת מאפשרת לו להמשיך לשחק – וללמוד בצורה חווייתית ומהנה קריאה, כתיבה וחשבון. האווירה נשארת בלתי תחרותית, מקבלת ומחזקת.

 צוות הכולל מנהלת, גננת, מורה, סייעות פדגוגיות ופסיכולוגית יהווה לגביו את הצוות החינוכי, אשר יעקוב אחר התפתחותו במשך שנתיים לפחות ויתאים ככל שניתן את דרכי ההוראה וחומרי הלימוד לצרכיו.  התכנית תהיה המשכית, בלתי מקוטעת ובו-זמנית תחסוך זמן של חזרות וכפילויות שלא לצורך. 

הילד יכיר את הסביבה הכוללת של בית-הספר, כולל הבוגרים שבה, ועל-ידי כך לא יפתח חרדות מפניה.

 

מטרות החטיבה הצעירה

1. ריכוך המעבר מהגן לביה"ס.

א. תלמידי החטיבה הצעירה לומדים להכיר את עולם ביה"ס על החוקים וההרגלים שבו בהדרגה. הם מכירים את המקום ואת אנשי הצוות כבר בגן הילדים, וכך נמנע מהם משבר ההסתגלות בתחילת כיתה א'.

ב. לתלמידי כיתות א' ניתנת האפשרות להמשיך במקביל לפעילות הלימודית גם בפעילות משחקית אותה הם כל כך אוהבים וצריכים.

 

2. למידה רב גילית.

ילדי הגן וכיתות א'  לומדים יחדיו חלק גדול מהנושאים. הלמידה המשותפת מפתחת יכולות שכליות וחברתיות ברמה גבוהה יותר.

 

3. פעילות לימודית ומשחקית על פי רמתה התפתחות של הילד.

החטיבה הצעירה מציעה מגוון של נושאי לימוד, שיעורי העשרה של חוגים המותאמים לתחומי העניין של התלמידים, לכישוריהם המיוחדים וליכולותיהם. הסביבה הלימודית בחטיבה מותאמת במיוחד לגיל התלמידים ומספקת להם מגוון של גירויים על פי רמות ותחומי עניין.

 

4. פיתוח לומד עצמאי.

תלמידי החטיבה הצעירה לומדים להיות לומדים עצמאים. המטרה היא לטפח לומדים סקרנים וחקרנים, שיהיו מסוגלים בעתיד ללמוד ולחקור באופן עצמאי חומר לימוד על פי נטייתם האישית והטבעית.

 

5. רצף חינוכי בין גן הילדים לבית הספר.

הסביבה הלימודית מותאמת לילד. הוא מתחיל את לימודיו בחטיבה הצעירה בגיל גן חובה, והצוות החינוכי מלווה אותו במשך שנתיים עד שלוש שנים בתוך "בית" .

 

6. חיזוק וקידום התחום המוטורי, הרגשי, החברתי, הלימודי.

התקדמות אישית של כל ילד ע"פ צרכיו תוך כדי למידה משמעותית וחווייתית.